Sylwetka Absolwenta
Przedszkola Miejskiego nr 12
im. Władysława Szafera

 

Przedszkole realizując zadania związane z edukacją dzieci zmierza do przygotowania każdego wychowanka do pełnienia nowej roli – roli ucznia. Kierując się dobrem dziecka i zadowoleniem jego rodziny, wysoką jakością świadczonych usług, w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, przedszkole opracowało sylwetkę absolwenta, czyli jakie umiejętności, wiadomości, cechy posiada dziecko kończące edukację na poziomie przedszkolnym.

SYLWETKA ABSOLWENTA


Dojrzałość według sfer rozwojowych

Sfera zdrowotna

Dziecko powinno:

  • Wykazywać się aktywnością i sprawnością ruchową.
  • Mieć dobrą orientację w schemacie własnego ciała i przestrzeni.
  • Mieć dobrą koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową.
  • Mieć wyrobione nawyki przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
  • Być świadomym zdrowego stylu życia.
  • Mieć świadomość i odpowiedzialność za swój stan zdrowia.
  • Dbać o higienę osobistą i swoje otoczenie.
  • Orientować się w bezpiecznym poruszaniu po drogach i korzystaniu ze środków transportu.


Sfera emocjonalna

Dziecko powinno:

  • Otwarcie informować o swoich potrzebach.
  • Rozpoznawać i nazywać uczucia, wyrażać je w formie werbalnej i niewerbalnej.
  • Świadomie podejmować działania wywołujące reakcje akceptowane społecznie.
  • Być świadome własnej roli społecznej, więzi rodzinnej oraz tradycji.

Sfera kontaktów społecznych

Dziecko powinno:

  • Świadomie przestrzegać obowiązujące reguły i zasady współżycia w grupie, próbuje przewidzieć skutki swojego zachowania.
  • Stosować formy grzecznościowe.
  • Samodzielnie nawiązywać kontakty z rówieśnikami.
  • Współdziałać w grupie rówieśniczej.
  • Chętnie i aktywnie uczestniczyć w zabawach i działaniach rozwijających zdolności artystyczne i twórcze.
  • Otwarcie wyrażać swoje potrzeby – rozumieć i szanować potrzeby innych.
  • Rozumieć, że nie należy chwalić się bogactwem i rozumieć sytuacje osób znajdujących się w trudniejszych warunkach.
  • Rozwiązywać sytuacje konfliktowe drogą dyskutowania i negocjacji.
  • Dostrzegać i szanować wartości uznawane społecznie – prawda, dobro, piękno.
  • Kulturalnie zachowywać się na uroczystościach – koncercie, festynie, w teatrze, w kinie.
  • Wiedzieć, że wszyscy ludzie mają równe prawa.

Sfera kontaktów ze światem

Dziecko powinno:

Świadomość regionalna i narodowa

  • Znać nazwę swojego miasta, zabytki i ich historię, legendy, symbole miasta, regionu i kraju.
  • Posiadać wiedzę z zakresu kultury, sztuki tradycji ludowej swojego regionu i kraju.

Świadomość ekologiczna

  • Być wrażliwym na piękno i bogactwo otaczającego świata.
  • Rozpoznawać i nazywać ekosystemy, rośliny, zwierzęta, zjawiska atmosferyczne różnorodnych środowisk.
  • Dostrzegać i rozumieć współzależności – równowaga biologiczna.
  • Samodzielnie obserwować, badać i eksperymentować w zakresie przyrody ożywionej i nieożywionej – jasno precyzować swoje doświadczenia.
  • Znać zagadnienia ekologiczne związane z ochroną przyrody.
  • Świadomie podejmować działania na rzecz środowiska i jego ochrony.
  • Czuć się cząstką przyrody.


Sfera umysłowa

Sprawność językowa

  • Posiadać w miarę bogaty zasób słownictwa.
  • Przekazywać swoje doświadczenia, wrażenia, potrzeby w sposób komunikatywny.
  • Poprawnie i komunikatywnie wypowiadać się w różnych sytuacjach z zachowaniem poprawności gramatycznej i ortofonicznej: wyrażać życzenia, pytania, własne sądy i oceny.

Myślenie

  • Dokonywać analizy i syntezy, porównywać, klasyfikować na materiale obrazkowym, werbalnym i abstrakcyjnym.
  • Posiadać zdolność rozumowania dedukcyjnego i indukcyjnego w obszarze dostrzegania i rozwiązywania problemów twórczych.

Umiejętność czytania

  • Dokonywać operacji analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej sylab, wyrazów i zdań.
  • Odczuwać potrzebę czytania i poszukiwania źródeł wiedzy.
  • Być gotowe do podjęcia nauki czytania.

Dojrzałość do uczenia się matematyki

  • Liczyć w zakresie własnych możliwości, rozróżniać błędne liczenie od poprawnego.
  • Wyznaczać wyniki dodawania i odejmowania na konkretach.
  • Klasyfikować przedmioty, figury geometryczne, kształty i znaki według określonych cech.
  • Określać i porównywać cechy jakościowe i ilościowe, formułować wnioski.
  • Dostrzegać regularności czasowe, jakościowe i ilościowe, kontynuować i tworzyć własne.
  • Rozróżniać prawa i lewą stronę, określać kierunki i ustalać położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów.

Przygotowanie do nauki pisania

  • Prawidłowo posługiwać się narzędziami pisarskimi i plastycznymi.
  • Kreślić w miarę płynne i ciągłe ruchy na płaszczyźnie i w przestrzeni.
  • Odwzorowywać i odtwarzać kształty, formy abstrakcyjne zgodnie z kierunkiem ruchu.
  • Być gotowe do podjęcia nauki czytania.