STYCZEŃ  

Tematy kompleksowe/ realizacja: 

  1. “Witamy Nowy Rok” – 02.01 do 10.01.2025
  2. “Moja babcia i mój dziadek” – 13.01 do 17.01.2025
  3. “Zima lubi dzieci” – 20.01 do 24.01.2025
  4. “Dzieci lubią zimę” – 27.01 do 31.01.2025

 

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze 

Dzieci będą:  

  • przyswajać pojęcie “pory roku”, 
  • utrwalać nazwy oraz cechy charakterystyczne czterech pór roku,
  • coraz sprawniej stosować prawidłowe formy fleksyjne i prawidłowe konstrukcje składniowe,
  • wzbogacać zakres słownictwa,  
  • rozwijać pamięć dowolną,  
  • poznawać obrazu graficznego u, U,  
  • utrwalać znajomość liczebników porządkowych, 
  • rozwijać dokładność i precyzję ruchów palców i dłoni,  
  • odkrywać uroki zimy, 
  • przyzwyczajać się do posługiwania się symbolami, zakodowanymi informacjami, 
  • rozwijać potrzebę współuczestnictwa w życiu rodzinnym, 
  • wzmacniać więzi emocjonalne z dziadkami, 
  • poznawać tradycyjne zabawy z dawnych lat, 
  • rozwijać szybką orientację w przestrzeni,  
  • odróżniać i zapamiętywać polecenia,  
  • wykonywać zadania ściśle wg instrukcji. 
  • wzmacniać mięśnie ramion i tułowia,  
  • rozwijać umiejętności szybkiego reagowania na sygnały, 
  • odkrywać różne sposoby powstawania dźwięków,  
  • zauważać zmiany w tempie, dynamice, barwie dźwięku, 
  • wyczuwać właściwości tworzywa plastycznego,  
  • rozwijać inwencję twórczą,  
  • zaznajamiać się z wyglądem litery s, S, 
  • odkrywać przyjemność tworzenia, cieszyć się z uzyskanym efektem, 
  • rozróżniać pojęć: mały – średni – duży,  
  • doskonalić umiejętności klasyfikowania,  
  • wydłużać koncentrację uwagi, 
  • utrwalać wiadomości o zimie,  
  • kształtować umiejętność rozpoznawania, nazywania i wyrażania uczuć swoich i innych, 
  • kształtować pozytywny obraz własnej osoby,  
  • rozwijać umiejętność słuchania innych. 
  • uczyć się współpracować, 
  • dostrzegać, że w zespole można szybciej osiągnąć sukces, 
  • zgodnie funkcjonować w zabawie i w sytuacjach zadaniowych, 
  • wzmacniać siłę mięśni rąk i obręczy barkowej, 
  • przyjmować prawidłową postawę ciała podczas ćwiczeń, 
  • wykazywać inwencję twórczą, 
  • zauważać cechy zimowej przyrody, 
  • zaznajamiać się z obrazem graficznym liczby 9, 
  • uważnie słuchanie poleceń nauczyciela, 
  • utrwalać tekst i melodię wybranych piosenek.

 

Wiersz: 

“Cztery bałwanki” J. Żarniewskiej  

Pierwszy bałwanek miotełkę ma 

zmiata nią śnieżek i raz i dwa, 

drugi bałwanek podziwia drzewa  

i coś o drzewach cichutko śpiewa. 

Trzeci bałwanek to łakomczuszek, 

Raz po raz zjada śniegowy puszek,  

a czwarty bałwan jest osowiały,  

bo go uwiera garnek za mały.  

 

Piosenka: 

 “Hejże zimo”

Hejże hejże, hola, hola,

idą dzieci do przedszkola.

Choć od rana śniegiem prószy

i na mrozie marzną uszy.

Już w ogródku całkiem biało,

co się będzie dzisiaj działo?!

Porzucamy się śnieżkami,

pojeździmy saneczkami.

Pani Zimo, Pani Zimo,

bądź królową i władczynią!

Posyp zbocza, oblodź stawy!

Zima na to: – Nie ma sprawy!

Już w ogródku całkiem biało,

co się będzie dzisiaj działo?!

Porzucamy się śnieżkami,

pojeździmy saneczkami.