Sylwetka Absolwenta
Przedszkola Miejskiego nr 12
im. Władysława Szafera
Przedszkole realizując zadania związane z edukacją dzieci zmierza do przygotowania każdego wychowanka do pełnienia nowej roli – roli ucznia. Kierując się dobrem dziecka i zadowoleniem jego rodziny, wysoką jakością świadczonych usług, w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, przedszkole opracowało sylwetkę absolwenta, czyli jakie umiejętności, wiadomości, cechy posiada dziecko kończące edukację na poziomie przedszkolnym.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Dojrzałość według sfer rozwojowych
Sfera zdrowotna
Dziecko powinno:
- Wykazywać się aktywnością i sprawnością ruchową.
- Mieć dobrą orientację w schemacie własnego ciała i przestrzeni.
- Mieć dobrą koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową.
- Mieć wyrobione nawyki przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
- Być świadomym zdrowego stylu życia.
- Mieć świadomość i odpowiedzialność za swój stan zdrowia.
- Dbać o higienę osobistą i swoje otoczenie.
- Orientować się w bezpiecznym poruszaniu po drogach i korzystaniu ze środków transportu.
Sfera emocjonalna
Dziecko powinno:
- Otwarcie informować o swoich potrzebach.
- Rozpoznawać i nazywać uczucia, wyrażać je w formie werbalnej i niewerbalnej.
- Świadomie podejmować działania wywołujące reakcje akceptowane społecznie.
- Być świadome własnej roli społecznej, więzi rodzinnej oraz tradycji.
Sfera kontaktów społecznych
Dziecko powinno:
- Świadomie przestrzegać obowiązujące reguły i zasady współżycia w grupie, próbuje przewidzieć skutki swojego zachowania.
- Stosować formy grzecznościowe.
- Samodzielnie nawiązywać kontakty z rówieśnikami.
- Współdziałać w grupie rówieśniczej.
- Chętnie i aktywnie uczestniczyć w zabawach i działaniach rozwijających zdolności artystyczne i twórcze.
- Otwarcie wyrażać swoje potrzeby – rozumieć i szanować potrzeby innych.
- Rozumieć, że nie należy chwalić się bogactwem i rozumieć sytuacje osób znajdujących się w trudniejszych warunkach.
- Rozwiązywać sytuacje konfliktowe drogą dyskutowania i negocjacji.
- Dostrzegać i szanować wartości uznawane społecznie – prawda, dobro, piękno.
- Kulturalnie zachowywać się na uroczystościach – koncercie, festynie, w teatrze, w kinie.
- Wiedzieć, że wszyscy ludzie mają równe prawa.
Sfera kontaktów ze światem
Dziecko powinno:
Świadomość regionalna i narodowa
- Znać nazwę swojego miasta, zabytki i ich historię, legendy, symbole miasta, regionu i kraju.
- Posiadać wiedzę z zakresu kultury, sztuki tradycji ludowej swojego regionu i kraju.
Świadomość ekologiczna
- Być wrażliwym na piękno i bogactwo otaczającego świata.
- Rozpoznawać i nazywać ekosystemy, rośliny, zwierzęta, zjawiska atmosferyczne różnorodnych środowisk.
- Dostrzegać i rozumieć współzależności – równowaga biologiczna.
- Samodzielnie obserwować, badać i eksperymentować w zakresie przyrody ożywionej i nieożywionej – jasno precyzować swoje doświadczenia.
- Znać zagadnienia ekologiczne związane z ochroną przyrody.
- Świadomie podejmować działania na rzecz środowiska i jego ochrony.
- Czuć się cząstką przyrody.
Sfera umysłowa
Sprawność językowa
- Posiadać w miarę bogaty zasób słownictwa.
- Przekazywać swoje doświadczenia, wrażenia, potrzeby w sposób komunikatywny.
- Poprawnie i komunikatywnie wypowiadać się w różnych sytuacjach z zachowaniem poprawności gramatycznej i ortofonicznej: wyrażać życzenia, pytania, własne sądy i oceny.
Myślenie
- Dokonywać analizy i syntezy, porównywać, klasyfikować na materiale obrazkowym, werbalnym i abstrakcyjnym.
- Posiadać zdolność rozumowania dedukcyjnego i indukcyjnego w obszarze dostrzegania i rozwiązywania problemów twórczych.
Umiejętność czytania
- Dokonywać operacji analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej sylab, wyrazów i zdań.
- Odczuwać potrzebę czytania i poszukiwania źródeł wiedzy.
- Być gotowe do podjęcia nauki czytania.
Dojrzałość do uczenia się matematyki
- Liczyć w zakresie własnych możliwości, rozróżniać błędne liczenie od poprawnego.
- Wyznaczać wyniki dodawania i odejmowania na konkretach.
- Klasyfikować przedmioty, figury geometryczne, kształty i znaki według określonych cech.
- Określać i porównywać cechy jakościowe i ilościowe, formułować wnioski.
- Dostrzegać regularności czasowe, jakościowe i ilościowe, kontynuować i tworzyć własne.
- Rozróżniać prawa i lewą stronę, określać kierunki i ustalać położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów.
Przygotowanie do nauki pisania
- Prawidłowo posługiwać się narzędziami pisarskimi i plastycznymi.
- Kreślić w miarę płynne i ciągłe ruchy na płaszczyźnie i w przestrzeni.
- Odwzorowywać i odtwarzać kształty, formy abstrakcyjne zgodnie z kierunkiem ruchu.
- Być gotowe do podjęcia nauki czytania.